2023. novemberének közepén kaptuk a hírt, hogy egy robotika versenyen való részvétel nevezési díjára és a felkészüléshez szükséges eszközökre beadott pályázatunk nyert, és indulhatunk a rendezvényen. Köszönjük a Project029 Magyarország Kft. támogatását!
A rossz hír viszont az volt, hogy az életkoruk miatt nem indulhatunk az alsós robotika szakkörösökkel, mert csak a 11-16 éves korosztályban lesznek versenyek.
Három ügyesen programozó – Krizsó Boglárka, Werni Bianka 6. osztályos, és Pencsikoff Luca 7. osztályos – tanuló vállalta, hogy a rövid határidő ellenére felkészül a versenyre.
Első feladatunk az volt, hogy megépítettük a robotot, valamint a versenypálya elemeit.
A pályán 15 feladatot kellett megoldania a robotnak 2,5 perc alatt. Először azokat a feladatokat beszéltük meg, amik könnyűnek tűntek.
Majd ezek után jöttek a nehezebbek.
Voltak olyan feladatok, amiket a rendelkezésünkre álló eszközökkel nem tudtunk megoldani, ezért azokat kihagytuk. Az volt a célunk, hogy amire képesek vagyunk, azt – lehetőleg – hibátlanul oldjuk meg.
Sajnos nehezítette a munkánkat, hogy a hivatalos versenyasztal nem állt rendelkezésünkre, így kezdetben a földre terítettük a versenypályát, majd összetolt asztalokon gyakoroltunk.
A versenyen egy prezentációt is be kellett mutatni, amely a digitalizációnak a művészetekre gyakorolt hatását mutatja be.
A versenyen volt olyan ellenfelünk, akik 15-16 éves diákok voltak, és az elmúlt évben megnyerték az országos döntőt. Így nem volt esélyünk ellenünk. Ennek ellenére a lányok minden pillanatot kihasználtak arra, hogy a tesztpályán finomítsák az elkészített programjainkat.
Ezt a zsűri tagjai is látták, és a csapat a verseny „Feltörekvő” díját kapta.
A helyezéseket csak az első három csapat között döntötték el a szervezők, és mivel mi nem kerültünk be, így ilyen eredményről nem tudok beszámolni. Véleményem szerint azonban fantasztikus eredményeket értek el a lányok.
Az egyik ilyen eredmény, hogy betekintést nyertek a robotok programozásába. Önállóan is el tudnak készíteni egy programot, illetve a tesztelés során tapasztalt hibákat ki tudják javítani. Egy rendszerszemlélet alapjait ismerték meg.
A legnagyobb eredmény azonban az, hogy vesztett helyzetben sem adták fel, küzdöttek a jobb eredményért. Ezt nagyon jó érzés látnia egy pedagógusnak, mert ez a hozzáállás lehetőséget ad a tanítványoknak arra, hogy a későbbiekben is küzdeni fognak, hogy minél jobb eredményeket érjenek el.
És nagyon kellemes „eredmény” az együtt töltött gyakorló foglalkozások hangulata, élménye. Ennyi vidám, nevetéssel eltelt időszak energiát ad a további munkához. A csapat nevét én adtam, mert sokszor a nevetéstől fáradtunk el.
Köszönöm a lányoknak a munkájukat, a vidám hangulatot, és az elért eredményeket!